بیماری ها

بیماری های بدن

بیماری ها

بیماری های بدن

  • ۰
  • ۰

معرفی

ستون فقرات ما از ۲۶ استخوان تشکیل شده که در میان آنها ماده ژله مانندی به نام دیسک وجود دارد.در ادامه مطلب دیسک کمر با ما همراه باشید. دیسک‌ها فشارهایی که به ستون فقرات وارد می‌شود را جذب می‌کنند و به نوعی ضربه گیر هستند. همه افراد دیسک کمر دارند ولی منظور از این بیماری، فتق یا بیرون زدگی دیسک در کمر است.

دیسک کمر
دیسک کمر

 این دیسک از آب و پروتئین ساخته شده که با افزایش سن و به مرور زمان آب خود را از دست می‌دهد و انعطاف آن کم می‌شود، در نتیجه متحمل تغییرات تخریبی و پارگی می‌شود. زمانی که این اتفاق می افتد، دیسک به ریشه‌های عصبی اطرافش فشار وارد می‌کند و به دنبال آن درد، بی حسی و ضعف عضلانی در اندام تحتانی ممکن است به وجود آید.

بیماری دیسک کمر در سنین ۴۰ به بالا غالباً وجود دارد ولی متاسفانه میانگین سنی مبتلایان به این بیماری پایین‌تر هم آمده است. به طوری که حتی جوانان ۱۶ تا ۲۰ ساله نیز به این بیماری دردناک مبتلا می‌شوند.

علل دیسک کمر

اضافه وزن

باعث می‌شود فشار روی دیسک‌های بین مهره‌ای افزایش یابد

شغل

مشاغلی که با بلند کردن و حمل اجسام سنگین، نشستن‌های طولانی پشت میز، هل دادن و کشیدن اجسام سنگین و به طور کلی فعالیت‌هایی که با خم شدن و یا چرخش‌های تنه همراه هستند، خطر ابتلا به فتق دیسک را افزایش می‌دهند.

نشستن‌ها و ایستادن‌های طولانی مدت

هیچ گاه به مدت طولانی در یک وضعیت نباشید، اگر نشسته‌اید بلند شده و کمی راه بروید و اگر مدت طولانی سرپا ایستاده‌اید، بنشینید و کمی استراحت کنید.

سبک زندگی

 سبک زندگی شما نیز تأثیر گذار است، سعی کنید ورزش را حتماً در برنامه خود داشته باشد.

علائم دیسک کمر

فتق دیسک اغلب در قسمت کمر و درصد کمتری در گردن اتفاق می‌افتد.

فتق دیسک‌های کمری اغلب سبب ایجاد درد در باسن، ران، ساق و پا و فتق دیسک‌های گردنی باعث دردهای شانه و بازو می‌شوند علی‌الخصوص هنگام سرفه و عطسه.

افرادی که فتق دیسک دارند تجربه‌ی گزگز و مورمور شدن و در مراحل بعدی بی‌حسی را گزارش می‌کنند. همچنین ضعف عضلانی نیز می‌تواند اتفاق بیفتد که همه این اتفاقات به‌این‌علت است که اعصابی که از ستون فقرات به سمت اندام‌های شما می‌روند، توسط این دیسک بیرون زده تحت‌فشار قرار می‌گیرند.

در موارد بسیار کمی، فرد مبتلابه بیماری سندرم دم‌اسبی می‌شود که اختلالات ادراری برای فرد به وجود می‌آورد.


روش‌های تشخیص دیسک کمر

روش تشخیص دیسک کمر
روش تشخیص دیسک کمر

ازجمله راه‌های تشخیص دیسک کمر، استفاده از فنّاوری MRI تست نوار عصب و عضله و همچنین تست SLR است. همان‌طور که در شکل می‌بینید، نحوه‌ی انجام این تست به این صورت که درمانگر پای شمارا با زانوی صاف بالا می‌آورد، که اگر درد شما به پاها منتشر بشود نشانه‌ی مثبت بودن تست است.

پیشگیری از دیسک کمر

با توجه به نکات زیر خطر ابتلا به فتق دیسک را به حداقل برسانید.

از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید.

هنگام بلندکردن یک جسم به‌جای خم کردن بیش‌ازحد کمر، از پاهای خود کمک بگیرید

درست بلند کردن
درست بلند کردن

نحوه‌ی صحیح نشستن پشت میز را به خاطر بسپارید و هیچ‌گاه به مدت طولانی در یک وضعیت قرارنگیرید.

درست نشستن
درست نشستن

هنگام استراحت،چون مدت زیادی در یک وضعیت قرار می‌گیریم، آگاهی از نحوه‌ی صحیح خوابیدن از اهمیت زیادی برخوردار است. از خوابیدن روی شکم خودداری کنید.

درست خوابیدن
درست خوابیدن

فعالیت بدنی،ورزش و تغذیه مناسب را دستور کار قرار دهید.

پیشگری از دیسک کمر با ورزش

ورزش‌های زیر تحت عنوان ورزش‌های مکنزی، (فیزیوتراپیست نیوزیلندی) باهدف بازگرداندن دیسک و کاهش انتشار درد به اندام‌های تحتانی، برای بیماران مبتلابه دیسک بسیار ثمر است.


ورزش اول

ورزش اول
ورزش اول

روی زمین به شکم دراز بکشید و دستان خود را کنار خود قرار دهید. چند نفس عمیق بکشید و برای چند دقیقه کاملاً ریلکس همین حالت را حفظ کنید.

ورزش دوم

ورزش دوم
ورزش دوم

در همان حالت تمرین اول، آرنج‌های خود را خم‌کنید و زیرشانه‌های خود قرار دهید. چند نفس عمیق بکشید و دو تا سه دقیقه این وضعیت را حفظ کنید.

ورزش سوم

ورزش سوم
ورزش سوم

این تمرین سنگین‌تر از تمرینات قبل است و بعد از انجام تمرین قبل، آن را انجام دهید. آرنج‌های خود را مانند شکل سوم صاف کنید و تا جایی که درد ندارید ادامه دهید. نکته‌ی مهم در انجام این تمرینات این است که عضلات لگن و پاهای شما باید کاملاً ریلکس باشند. پس از مدت دو یا سه ثانیه بازگردید و برای دفعه بعدی سعی کنید کمی دامنه حرکت را افزایش دهید. انجام ده تکرار برای این حرکت کافی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی